Stadig flere ønsker å få bilen klargjort for vinterhalvåret, men mange er ikke helt sikker på hva de bør gjøre i møte med Kong vinter.

– Det aller første du burde ta stilling til er om du er riktig skodd etter forholdene. De fleste har fått med seg at vinterdekk skal ha en mønsterdybde på minimum 3 mm, men dette er et minimum. Vi anbefaler å ha en god del mer mønster igjen enn dette, sier verkstedcoach Ole Tom Liasjø hos Bil i Nord Mo i Rana.

Ønsker du å prøvekjøre en bil som er skapt for nordnorske forhold? Bestill prøvekjøring her.

ALDERSSJEKK: Det er enkelt å sjekke alderen på et dekk. Produksjonsalderen står stemplet inn i dekksiden, som en liten kode. Det er fire tall etter hverandre, og de er ofte plassert inne i en oval. Tallene står for produksjonsuke – og år. 
        
            (Foto: Trond Tomassen, iNord)

ALDERSSJEKK: Det er enkelt å sjekke alderen på et dekk. Produksjonsalderen står stemplet inn i dekksiden, som en liten kode. Det er fire tall etter hverandre, og de er ofte plassert inne i en oval. Tallene står for produksjonsuke – og år.  Foto: Trond Tomassen, iNord

Dekk er ferskvare

I tillegg er dekk ferskvare og selv om du har godt med mønster igjen, kan dekket etter fire-fem år begynne å miste egenskapene sine da gummien endrer seg over tid.

Alderen på dekket kan du enkelt finne på siden av dekket.

– Husk at riktig lagring av vinterdekkene vil gjøre at de holder seg bedre og dekket kan vare lengre. Her er et dekkhotell en veldig god løsning, sier Liasjø.

Les også: Lyser denne varsellampa? Da må du sjekke dette med én gang

Lys i mørketida

– I mørketida er det også veldig viktig at du har gode lys på bilen din, sier Fredrik Kristiansen som er verkstedcoach hos Bil i Nord Mosjøen.

– Det er viktig at du sjekker at alt av lys fungerer slik de skal og at lysene er riktig justert, sier Kristiansen.

Det blir stadig mer populært å montere led-barer, både på helt nye biler og på de litt eldre.

– Dette er en veldig god og enkel måte å få bedre lys på. Led-barer kan lyse opp rundt grøfter og i svinger på mørke nordnorske vinterveier. Da har du en ekstra trygghet mot for eksempel elgen, forteller Kristiansen.

Les også: Lys opp veien i mørketida

LYS I MØRKETIDA: Det er populært å sette ekstra lys på bilen.  
        
            (Foto: Tom Benjaminsen, iNord)

LYS I MØRKETIDA: Det er populært å sette ekstra lys på bilen.   Foto: Tom Benjaminsen, iNord

Sjekk batteriet

Mange av oss har nok opplevd å ikke få start på bilen hvis den har stått lenge i kaldt vær. Men også her kan du ta forholdsregler som kan forhindre at du må få starthjelp.

– Det er fort gjort at det går med den del strøm på vinteren, spesielt på nyere biler med mye elektronikk, derfor er det viktig at du har et batteri som er i toppform, sier Kristiansen.

Du bør passe på at batteriet ikke er for gammelt, siden batterier svekkes over tid.

– Én av de viktigste tingene du kan gjøre for å holde det friskt er å vedlikeholdslade jevnlig, gjerne én gang hver måned i løpet av vinteren. Har du et eldre batteri, kan det være greit å få dette sjekket på et verksted, da batterier ofte må byttes etter cirka fem år, forteller Kristiansen.

Mye av det samme gjelder også for hybrid og elbiler.

– 12 volts-batteriene på hybrid og elbiler er lik batteriene i tradisjonelle bensin og diesel-biler. Når det gjelder høyvoltsbatteriene til elbiler og hybridbiler, er det ikke så mye en privatperson får gjort med disse annet enn å lade de på vanlig måte. Høyvoltsbatteriene til for eksempel Volvo, Renault og Polestar er omfattet av en egen batterigaranti på 8 år eller 160.000 kilometer, forklarer Kristiansen.

Trenger du en vintersjekk av bilen din? Her kan du enkelt bestille time på nett.

GOD SIKT: Riktig spylervæske for vinteren sørger for god sikt.  
        
            (Foto: Trond Tomassen, iNord)

GOD SIKT: Riktig spylervæske for vinteren sørger for god sikt.   Foto: Trond Tomassen, iNord

 

Kan skade motoren

Et tomt batteri vil nok være en liten irritasjon for de fleste, men en skadet motor er nok langt mer ergerlig.

– Å kontrollere frostvæskenivået er det nok ikke mange bileiere som gjør, de fleste vet heller ikke hvor lav temperatur kjølevannet tåler før det fryser. I verste tilfelle kan for lite frostvæske føre til at kjølevannet fryser og det kan skade motoren. Men hvis du har jevnlig service på bilen, kontrollerer vi dette for deg, sier Kristiansen.

Det er ikke bare frostvæsken du bør kontrollere.

– Det er også viktig at du fyller på spylervæske som er tilpasset klimaet. På vinteren bør man ikke bruke like utvannet spylervæske som på sommeren, da denne fryser mye lettere. Spylervæske kommer gjerne i sommer og vinterutgave, forteller Kristiansen.

SERVICE: Det er viktig å ta vare på bilen, selv om den begynner å dra på årene. En årlig service er en god investering.  
        
            (Foto: Trond Tomassen, iNord)

SERVICE: Det er viktig å ta vare på bilen, selv om den begynner å dra på årene. En årlig service er en god investering.   Foto: Trond Tomassen, iNord

Smøring etter forholdene

Nord-Norge er kjent for lange, kalde vintre med mye skiftende vær. Noe som kan resultere i at fuktighet kommer inn mellom dørene og i låsene på bilen din. Når temperaturen synker kan dette føre til fryste dører som ikke kan åpnes.

– Ingenting er vel verre enn å ikke komme seg inn i bilen når snøstormen herjer ute, sier Liasjø. Han fortsetter;

– Det man kan gjøre for å forebygge at pakningene fryser er å bruke en silikonspray eller silikonstift og smøre dørlistene på bilen. Med dette kommer du langt på vei. Når det gjelder dørlåser, så lønner det seg å smøre de med litt låseolje i alle låsene, sier Liasjø.

Det er ikke bare dørlister som kan trenge smøring.

– Å bytte olje på bilen er viktig for at alt skal fungere som det skal. På vinteren er det spesielt viktig at man ikke kjører med for gammel og tykk motorolje. Derfor er årlig service eller oljeskift spesielt viktig for å ha en frisk motor, forteller Liasjø.

Les også: Lease eller kjøpe bil? Hva passer best nå?

Viktig med god sikt

Kombinasjonen av slaps, snø og mørketid setter ekstra krav til god sikt i vinterhalvåret.

– Å ha nye gode vindusviskere i møte med vinteren er veldig viktig. Helst bør du bytte vindusviskere minimum to ganger i året. Selv bytter jeg gjerne viskere på høsten og på våren, forklarer Kristiansen.

Det er ikke bare vindusviskerne som kan bli slitte.

– Frontruten blir også slitt over tid. Derfor er det viktig at du sjekker denne for slitasje. Dårlige vindusviskere kan føre til at ruta slites fortere, forteller Liasjø. 

Les også: Slik vet du at vindusviskerne bør skiftes

Ta med nødutstyr

Til de som skal ut å kjøre langt i vinter har de begge en klar oppfordring;

– Det er alltid lurt å ha et lite nød-kit i bilen i tilfelle uhellet er ute eller at fjellovergangen stenger. Vi ville tatt med følgende;

  • Varme klær eller et pledd
  • Startkabler
  • Slepetau
  • En liten spade
  • Litt nødproviant
  • Kost med skrape
  • Hodelykt
  • Mobiltelefon med ladekabel for bil 

SERTIFISERT: Nylig ble Bil i Nord-verkstedet på Mo i Rana VPS-sertifisert. VPS betyr Volvo Personal Service. Det er en ny og revolusjonerende måte å drive verkstedet på. Det innebærer at to mekanikere arbeider sammen. Hvert team har sin egen rigg med luft og strøm, og de har en støttefunksjon tilgjengelig når det er stort trykk. 

SERTIFISERT: Nylig ble Bil i Nord-verkstedet på Mo i Rana VPS-sertifisert. VPS betyr Volvo Personal Service. Det er en ny og revolusjonerende måte å drive verkstedet på. Det innebærer at to mekanikere arbeider sammen. Hvert team har sin egen rigg med luft og strøm, og de har en støttefunksjon tilgjengelig når det er stort trykk. 

Trygg service

En av de viktigste tingen du som bileier kan gjøre er å ha bilen din på jevnlig service.

– Å ha bilen på årlig service er en god forsikring mot mye av problemene som kan oppstå i vinterhalvåret, sier Liasjø.

Under hele korona-epidemien har Bil i Nord hatt fokus på at det skal være trygt for kundene å både handle bil og å få gjennomført service.

– Vi har satt ut håndsprit i alle lokalene våre. Vi rengjør også jevnlig kontaktflater for å unngå smitte. Vi oppfordrer til å holde to meters avstand. På verkstedet blir enten nøkkelen til bilen din spritet eller lagt i en desinfisert pose. De ansatte på verkstedet bruker også engangshansker og engangs-setetrekk før de setter seg inn i bilen din, forklarer Liasjø.

Under korona-epidemien ønsker vi heller ikke at kunder kommer inn på verkstedet, de vil derfor møte mekanikeren eller en kundebehandler utenfor verkstedet.

Les også: 5 tips: Slik tar du vare på bilen din - selv om det begynner å bli gammel

ENKELT: Det er enkelt å bestille verkstedtime på nett hos Bil i Nord. Her kan du bestille hjulskift, verkstedtime eller EU-kontroll.  
        
            (Foto: Trond Tomassen, iNord)

ENKELT: Det er enkelt å bestille verkstedtime på nett hos Bil i Nord. Her kan du bestille hjulskift, verkstedtime eller EU-kontroll.   Foto: Trond Tomassen, iNord

Bestille verkstedtime på nett

Å bestille service hos Bil i Nord har heller aldri vært enklere. Nå kan du nemlig bestille time kjapt og enkelt på nett.

  • Gå inn på bilinord.no
  • Legg inn registreringsnummer og kilometerstanden på bilen din.
  • Velg mellom service, EU-kontroll eller verksted
  • Velg tid og avdeling
  • Når henvendelsen er gjennomført, er tidspunktet reservert og våre ansatte vil kontakte deg på telefon for å gi et prisoverslag og bekrefte timen.

– Enklere blir det ikke, avslutter Liasjø.

Ønsker du en vintersjekk av bilen din? Bestill time her.