6446 forbrukere deltok i årets undersøkelse som viser hvor lojale og tilfredse norske forbrukere er med bedriftene de kjøper varer og tjenester fra.

– Dette er en stor anerkjennelse av jobben Volvo gjør og som vi gjør sammen med dem. Vi er stolte og ydmyke, og takker for tilliten og tilbakemeldingene som kundene våre gir oss. Det gjør at vi hele tiden blir bedre og har noe å strekke oss etter, sier daglig leder Jan Hugo Svendsen i Bil i Nord.

Mer enn 160 virksomheter fra om lag 30 ulike bransjer deltok i undersøkelsen som er gjennomført av Norstat på oppdrag fra Norsk Kundebarometer: Volvo har Norges mest fornøyde kunder.

kake volvo

Volvo har truffet planken

Trond Ivar Stensland fra Tromsdalen er en av mange fornøyde Volvo-kunder.

– Volvo har gjort det kjempebra de siste årene, og lansert den ene gode modellen etter den andre. Jeg har snakket med mange som aldri har kjørt eller har hatt Volvo, som nå legger merke til bilmerket igjen. Mange ser at det skjer mye spennende og mener at Volvo har truffet godt. Det begynner på nytt å bli et kjent merke, sier Stensland.

Familien Ellingsen

Volvo Car Norway forteller at sammen med forhandlerne har de i flere år jobbet målbevisst for å øke kundetilfredsheten.

– Allerede i 2011 bestemte vi og forhandlerne oss for å bli best i bilbransjen innen 2016. Det klarte vi gjennom sterkt fokus på utvikling av kultur og kundeforståelse. At vi nå også er best uansett bransje er stort, sier administrerende direktør Øystein Herland i Volvo Car Norway.

– Du får hjelp når du trenger

Stensland er en av dem som har kjent at Bil i Nord har strukket seg langt for å gjøre ham som kunde tilfreds.
– Du får hjelp når du trenger det. For min egen del, så mener jeg at servicen Bil i Nord gir er fantastisk. Når bilen har vært på verksted, får jeg feedback rett fra mekanikeren om hva som er gjort. Hvis bilen er ferdig på verksted klokken 12, så ringer mekanikeren og gir beskjed. Det er utrolig flott å kunne snakke direkte med
mekanikeren som har hatt bilen mellom hendene og ikke gjennom en tredjeperson, sier Stensland.

Familien Ellingsen

Snakker direkte med mekanikeren

Selv er han svært opptatt av- og interessert i bil, men tror at den ekstra servicen som gis hos Bil i Nord er spesielt viktig overfor dem som ikke selv kan så mye om bil.

På Bil i Nords verksteder får alle tildelt sin Personlige Servicetekniker (PST) som snakker direkte med kunden.

– Det er en stor kjøpegruppe som egentlig ikke bryr seg om bil, og da har serviceapparatet og selgeren mye å si. Når man får snakke med mekanikeren og den kan fortelle hvorfor det for eksempel var noe galt med dørlåsen, så er det god service.

Kommunikasjon er nøkkelen til å ha et godt forhold med kunden, mener Stensland.

– De problemene jeg har hatt, har blitt rettet opp i. Det har aldri vært noe tull med Bil i Nord. Hvis de ikke har tid å svare når jeg ringer, så ringer de alltid opp. Jeg har alltid følt meg trygg på at ting blir fulgt opp.