I Svolvær har Bil i Nord opprettet en egen «sosialkomité», som sørger for å spre glede blant de ansatte gjennom hele året. Det kan være ved å markere bursdager og jubileer, samt arrangere hyggelige sammenkomster.

Ett av årets sosiale høydepunkter var da servicerådgiver Charlotte Hård kunne invitere kollegaene til ekte svensk midsommarfeiring i slutten av juni!

– Jeg kommer fra Sverige, og tar selvfølgelig midsommerafton veldig seriøst – som alle svensker! I år ble det derfor midsommarfeiring for alle de ansatte her i Svolvær. Det blei ei veldig artig og uformell samling, med god mat, snapsviser – og selvfølgelig midsommerstång, forteller Charlotte.

«Midsommerstången» er en påle som kles med blader og blomster, og som svenskene danser og synger rundt på midsommar.

– Men dansen var folk litt skeptiske til, så det var vel bare fire av oss som ble med på den, ler Charlotte.


BenTro Bil er blitt Bil i Nord Narvik.

Endelig med på «det blå laget»

I sommer kunne Bil i Nord ønske velkommen et nytt medlem i det «blå laget». BenTro Bil gikk over til å være Bil i Nord Narvik.

– I det daglige merker vi liten forskjell, annet enn at vi har blitt større. Vi har flere muligheter og en større organisasjon i ryggen. Samarbeidet mellom avdelingene er svært god, og med 11 avdelinger er det alltid noen som vet noe, hvis man står fast eller lurer på noe, sier servicemarkedssjef Geir Edbak hos Bil i Nord Narvik.

Gjengen i Narvik har Nissan i sin merkevareportefølje, og har lang erfaring med elbiler.

– Vi har holdt på med elbiler i mange år, og deler villig vekk vår kunnskap med de andre avdelingene i Bil i Nord.


Miriam Stoltz på Sortland koser seg bak rattet i en splitter ny Volvo

Suksess som fersk bilselger

Miriam Stoltz hadde tidligere erfaring fra telefonsalg og i butikk før hun begynte hos Bil i Nord Sortland tidligere i år.

– Jeg er veldig glad i bil, og har alltid hatt lyst til å være bilselger, sier Miriam som absolutt har lykkes i sitt første år.

– Det har vært en bratt læringskurve, men jeg er tatt imot med åpne armer og heldigvis kommet godt inn i det, sier selgeren som selger Volvo, MG, Subaru, Dodge og bruktbil.

Høydepunktet kom likevel helt på tampen av året med den nye Volvo EX30 som kom til Sortland.

– Det er en helt ny bil som ingen har sett før, og med stadig flere ladestasjoner i Vesterålen, så blir dette absolutt en god bil for folk i Vesterålen.

Les også: Splitter nye Volvo EX30 er kommet til Nord-Norge! 


Mekaniker Vegard Skjevik hos Bil i Nord Harstad.

Mekanikere jobber sammen

I sommer ble verkstedet til Bil i Nord Harstad VPS-sertifisert. Det ble ett av avdelingens store høydepunkter i år!

– VPS står for «Volvo Personlig Service», og går ut på at vi skal jobbe to og to sammen på hver enkelt bil, forteller Vegard Skjevik, personlig servicetekniker på Bil i Nord Harstad.

– Det vi ønsker å oppnå med dette er å kutte ned ventetiden for kunden. Nå kan de ta seg en kopp kaffe i ro og fred, og så er bilen ferdig omtrent når de er ferdig med koppen.

Vegard forteller at det første halve året som VPS-sertifisert har vært veldig bra for avdelinga.

– Dette har ført til at vi har fått et enda tettere samarbeid, og dermed fått mulighet til å dele enda mere kunnskap og erfaring med hverandre!

Se ledige stillinger hos oss! 


Chris Andreassen var tidlig med å vise fram nye Volvo EX30!

Årets nyhet fra Volvo

På Bil i Nord Finnsnes kom et av årets høydepunkter helt på tampen av året: Nemlig ankomsten av Volvos nye elbil Volvo EX30.

– Vi fikk Volvo EX30 som nummer to i Nord-Norge, etter Bil i Nord Tromsø. Det var årets happening for oss, forteller bilselger Chris Andreassen.

Før den lille elektriske SUVen i det hele tatt hadde ankommet Finnsnes, hadde fire midttromsværinger valgt å kjøpe den.

– Mange har ventet og gledet seg lenge til EX30, og vi jeg har troa på at vi kommer til å se mange av denne modellen på veiene i Midt-Troms i tiden framover, sier Chris.

Se vår Volvo-kampanje


Laila Jakobsen laget julegaver av gamle bildeler.

Laila laget julegaver av gamle bildeler

Bil i Nord-medarbeider Laila Jakobsen auksjonerte bort vesker og figurer som var laget av gamle bilbelter og setetrekk. Inntektene gikk til Sykehusklovnene.

– Jeg er lært opp til at man skal bruke alt man har, og ikke kaste noe, sier den kreative medarbeideren. 

Laila har brukt mye av høstens fritid på å sy håndvesker, skuldervesker, nøkkelringer og tobakkspunger. I tillegg har hun fått hjelp av kollega Anders Rydningen til å sveise figurer og skulpturer av gamle tennplugger, bolter og muttere.

Til sammen ble det samlet inn over 11.000 kroner på årets juleauksjon hos Bil i Nord Tromsø.

– Det gjøres en fantastisk jobb av sykehusklovnene, som gjør sykehusbesøket til barn til noe litt mer hyggelig og litt mindre skummelt, forteller Laila som rett før jul fikk være med inn på barneavdelingen på sykehuset og møte klovnene Falleri og Trulte Multe.

Les mer om Laila og se hva hun laget! 


Liv-Anne Horn trives i bilbransjen.

Fra bilcross til kundeservice

Liv-Anne Horn har alltid vært interessert i bil, og på fritida har hun kjørt bilcross. Da var veien kort til jobben som kundemottaker i Bil i Nord Leknes.

– Det er en travel hverdag med mye kontakt med kunder. Jeg tar imot bestillinger, setter opp ordrer og legger inn servicer. Jeg legger også opp dagen til mekanikerne.

Hun startet hos Bil i Nord Leknes 1. februar i år.

– Det har vært et veldig lærerikt og interessant år, og jeg har god støtte fra guttene på verkstedet og på delelageret. Vi er et kjempeteam som jobber her, der alle stiller opp og hjelper hverandre, sier Liv-Anne.

Selv om Liv-Anne ikke kjører så mye bilcross lenger, følger hun sporten tett. De to døtrene hennes kjører nemlg for fullt.

– To av mekanikerne på verkstedet kjører også sammen med oss, og det skaper også ekstra samhold.


Volvo og Bil i Nord Bodø var førstevalget for Bendik Johan Bentseng.

Kommer fra Volvo-familie

Bil i Nord tar årlig imot mange lærlinger, innen mekaniker, delefag, hjulfag og salg og service. Bil i Nord Bodø var Bendik Johan Bentseng førstevalg da han søkte om lærlingplass.

– Vi har alltid hatt Volvo i familien, og i Bodø har Bil i Nord et nytt og fint verksted. Jeg hadde utplassering der og trivdes godt, og ønsket meg til dem, forteller Bendik.

Nå gjenstår halvannet år i lære, før han skal gå opp til fagprøve.

– Farsan har alltid vært mekaniker, og jeg har vært med ham og synes det er gøy. Det er alltid noe nytt å lære, men hvis jeg plages med noe, så har jeg gode kollegaer jeg kan spørre, sier Bendik.

Hver onsdag morgen møtes alle lærlingene til «skole».

– Da sitter vi i lag og skriver i kompetanseboka vår.


Ole-Andre Mikkelsen er tilbake på kjente trakter.

Kom tilbake til Bil i Nord

Ole André Mikkelsen er takknemlig for velkomsten han fikk da han kom tilbake til Bil i Nord Mo i Rana etter å ha arbeidet et annet sted ei stund.

– Jeg stortrives sammen med kollegaene mine, og de var et stort savn da jeg var borte. Jeg fikk også mulighet til å gjøre den jobben som jeg har lyst å gjøre, det var helt avgjørende, sier Ole André som nå jobber som verkstedcoach.

– Jeg skal holde styring på verkstedet, se at vi får betalt for den jobben vi gjør og strukturere dagene best mulig. Målet er at verkstedet skal fungere best mulig, både for kunder og medarbeidere.

Ole André har jobbet over 20 år i Bil i Nord, og er glad for å kunne bruke kunnskapen til det beste for andre.

– Som coach skal jeg også assistere de andre mekanikerne hvis de står fast med en problembil.


Fredrik Kristiansen viser fram det nye bilvkerstedet i Mosjøen

Nytt bygg i Mosjøen

I Mosjøen var årets klare høydepunkt å kunne flytte fra trange og gamle, til luftige og splitter nye lokaler i Nyrudveien 3.

– Det var helt suverent å komme seg inn i et helt nybygget lokale på begynnelsen av året, sier verkstedcoach Fredrik Kristiansen.

– Det har vært ei kjempeoppgradering for oss! Vi har glassfasade i front på butikken, glass mellom butikk og verksted og fullt gjennomsyn helt inn til bilpleieavdelinga helt innerst i lokalet. Det er stort og åpent.

Fredrik forteller at de nå får plass til nesten alle sine bruktbiler innendørs i butikken.

– Og det sparer oss for mye tid med snømåking! Reaksjonene fra kundene på de nye lokalene har også vært kjempepositive.

Se ledige stillinger hos oss!