Vi har møtt førsteårslærling Ariel Abelsson Moldenæs, hos Bil i Nord Tromsø.

Moldenæs har vært lærling siden august i fjor. At hun skulle ende opp med denne yrkesretningen, hadde hun ikke sett for seg. Gjennom sin oppvekst hadde hun aldri noe spesielt forhold til biler, eller mekking på biler.

–Hvis noen hadde sagt til meg at jeg skulle bli bilmekaniker, hadde jeg ikke trodd på dem. Det var egentlig helt tilfeldig at jeg valgte denne retningen, forteller Moldenæs.

Gjennom studietilbudet «Teknikk og industriell produksjon» på Ishavsbyen VGS, har elevene først to år på skole, før de skal gjennomføre to år i praksis hos bedrifter. Praksisen med en fagprøve.

–Jeg har valgt «Kjøretøy» som valgfag på VG2. Nå er verkstedet klasserommet mitt frem til jeg skal ta fagprøven, fortelle Moldenæs videre.

PC et av de viktigste arbeidsverktøyene

Bilmekaniker-yrket er i stor endring. For et par år siden var tradisjonell motormekking en stor del av jobben. Nå må bilmekanikerne bli dyktige i dataprogrammer, både for å lære, og forstå hvordan nye biler fungerer og er bygd opp.

–Vi bruker PC til mye av det arbeidet vi utfører. Der finner vi verkstedhåndboken, som inneholder reparasjonsmanualer. Hver gang vi skal gjøre feilsøk og sjekke feilkoder på en bil bruker vi PC. Ved å plugge PC til bilen, vil vi få kontakt med alle styreenheter som kan gi oss informasjon om bilens tilstand, forteller Moldenæs.

bil bil i nord volvo ford mekaniker lærling

Kravet til IT-kompetanse hos dagens bilmekanikere blir større. Men selv om deler av arbeidshverdagen til bilfaglæringen består av PC, er ikke verkstedene blitt fullstendige IT-verksteder.

–I mange år fremover vil det nok være eldre biler som ikke nødvendigvis kan fikses med en PC. Men det er også litt sjarm i å mekke på gamle biler, sier Moldenæs.

Prøver ut Ford Personlig Service

I fjor innførte Bil i Nord VPS på sine Volvo-verksteder i Tromsø og Svolvær. Konseptet foregår slik at to og to mekanikere jobber sammen for å effektivisere arbeidstiden. Dette er noe de nå prøver på Ford-verkstedet, og som kalles for FPS (Ford Personlig Service). 

–Jeg og min arbeidskollega er forsøkskaniner på FPS, her på Ford-avdelingen. Når vi jobber to og to så har vi et mye tettere samarbeid, og jeg merker at når man jobber så tett på hverandre, lære jeg mye fortere, sier Moldenæs.

Se hvordan VPS fungerer.

Inne på verkstedet til Bil i Nord er det flere som har mye erfaring etter mange år i mekanikeryrket. Dette er verdifullt for Moldenæs, som ønsker å lære mest mulig av sine arbeidskollegaer.

–Hvis det er noe jeg står fast med, så stiller de andre opp for å hjelpe. Det er mange her som har mye erfaring, og jeg føler at alle ønsker å lære bort den kunnskapen de har, forteller Moldenæs videre.

Skryter av arbeidsmiljøet

I et mannsdominert yrke er Ariel én av tre kvinnelige mekanikere på Bil i Nord sin avdeling i Tromsø.

–Jeg trives utrolig godt blant gutta. Arbeidsmiljøet her er utrolig bra. Alle hjelper til, og selv om mange av jobbene utføres alene, er vi et team som samarbeider, forteller Moldenæs.

Les om Stine fra Bodø som også stortrives som bilmekaniker. 

mekaniker bil i nord ford lærling

Etter årene utplassert hos Bil i Nord, håper Moldenæs på fast jobb.

–Jeg håper at jeg gjennom mine år som lærling kan gjøre meg fortjent til fast jobb. Det er et utrolig fint arbeidsmiljø her, og jeg trives både med folkene og den jobben jeg gjør, sier Moldenæs.

–Er dette en yrkesretning du vil anbefale til andre jenter?

–Absolutt. Jeg har ikke angret et sekund på at jeg valgte denne yrkesretningen, og kan virkelig anbefale bilmekaniker-yrket til andre jenter, avslutter Moldenæs med.

Ønsker du å jobbe i Bil i Nord? Klikk her for å se ledige stillinger.

Bil i Nord er Nord-Norges største privateide bilforhandler, og har avdelinger i Tromsø, Finnsnes, Harstad, Sortland, Leknes, Svolvær, Bodø, Mo i Rana og Mosjøen.