Første Ford E-Transit er en kompromissløs helektrisk varebil som nå er tilgjengelig for prøvekjøring i Tromsø. Salgssjef Roar Jensen i Bil i Nord Tromsø forteller at de første bilene kan leveres til kunder i april.

– Prisen er bare litt over en tradisjonell Transit, men her er det mye penger å spare med lave driftskostnader, sier salgssjefen. Han trekker fram at dette er en bil som har det aller meste som kommer til nytte i en yrkesbil.

KOMMER SNART: Bomstasjonene i Tromsø er satt opp, og i løpet av vinteren innføres bompenger i Nord-Norges største by. Da er det billigere å kjøre elbil.

Bompenger i Tromsø

Den lave strømprisen i Nord-Norge gir elektriske varebiler ekstra lave driftskostnader. I tillegg settes bomstasjoner opp i Tromsø akkurat nå, og elektriske biler betaler halvparten av prisen.

– Det betyr at det er ekstra mye å spare for virksomheter i Tromsø. Vi er utrolig glade for at vi kan levere de første bilene til kunder allerede i april, sier Jensen.

STOR SKJERM: Innvendig har den nye Ford E-Transit fått en betydelig oppgradering.

Rullende kontor

– Man har kontoret med seg inn i kupeen. Her er det for eksempel 230-volts uttak og internett, sier Jensen.

Et tilvalg med E-Transit er nettopp mobilt kontor. Rattet kan foldes til et lite bord som kan brukes til alt fra å jobbe på PC-en, fylle ut papirer eller til og med nyte en lunsj.

Denne pakken inkluderer sterkere LED-lys for å lyse opp arbeidsområdet, og oppbevaringsmuligheter for dokumenter og andre enheter mellom setene.

Som standard er bilen utstyrt med en 12 tommers berøringsskjerm, forbedret teknologi for stemmegjenkjenning og navigasjon ved bruk av skytjenester. Med SYNC OTA (over-the-air-oppdateringer) vil E-Transit løpende holdes oppdatert med siste programvare.

I FARTA: Ford E-Transit er et billigere, smartere og mer miljøvennlig valg for din virksomhet.

 

Strøm til verktøy

Med det store batteriet lar E-Transit deg bruke elektroverktøyene dine uansett hvor jobben måtte ta deg.

Som ekstrautstyr leveres Ford E-Transit med Pro Power Ombord-funksjonen. Den leverer da opptil 2,3 kW for verktøyet, uten at det må brukes generator.

Elvarebilen drives av et 400-voltsbatteri på 67 kWt. En ladekontakt montert på grillen gjør ladingen enkel. Hjemme kan en ladeboks lade fra null til hundre prosent på litt over åtte timer, avhengig av strømforsyningen.

Med en standard ladekabel på åtte meter skal de fleste ladepunkter være tilgjengelig. Skulle det i løpet av dagen bli behov for rask lading kan den hurtiglades fra 15 til 80 prosent på 34 minutter med en ladeeffekt på 115 kW.

FAVORITT: Med god lasteplass i varerommet er det ventet at den nye elektriske varebilen fra Ford blir håndverkernes favoritt.

Stor lasteplass

– Jeg vil også trekke fram kapasiteten i varerommet som er fra 9,5 til 15,1 kubikk, sier Jensen.

Den nye elektriske varebilen har en maksimal nyttelast på 1758 kilo. E-Transit er tilgjengelig i to takhøyder og tre forskjellige lengder. I tillegg leveres den som E-Transit Chassis med en maksimal tillatt nyttelast på 2090 kilo.

Standard har bilen tre seter, men Jensen forteller at den også kan leveres som dobbeltkabin med seks seter.

– Typiske kunder for denne bilen er transport i servicebransjen, varehandel og detaljhandel. Og med en rekkevidde på 319 kilometer på en lading vil den dekke behovet for de fleste, sier Jensen.

Med nordnorske strømpriser kan det her være mye penger å spare på driftsutgifter.

I tillegg er det beregnet besparelser for totalt kostnad ved drift med opptil 40 prosent lavere service, vedlikehold og reparasjonskostnader sammenlignet med tilsvarende dieselbil.

KLAR: Den nye Ford E-Transit står klar utenfor Bil i Nord på Skattøra dersom du ønsker å prøvekjøre bilen. De første bilene leveres i april.

Praktisk for store firmaer

I nye E-Transit blir det enklere å følge med på flere biler. Flåteeiere kan overvåke hvert enkelt kjøretøy, styre energibruken og få innsikt i hvordan bilene presterer.

Ved hjelp av data som kWh-forbruk, ladehastighet samt gjenstående rekkevidde til el-bilen er tom for strøm, blir det enklere å forstå hvordan flåten skal styres for å utnytte bilene enda bedre og minimere tiden de ikke er i bruk.

Har du lyst å prøvekjøre en elektrisk Ford E-Transit? Klikk her for å se Bil i Nords kampanje eller bestille prøvekjøring.