De aller fleste som har bil, kjenner til den periodiske EU-kontrollen alle biler må gjennom. Målet med EU-kontroll, eller periodisk kjøretøykontroll, er å gi en tryggere og mer miljøvennlig bilpark.

Personlig servicetekniker på Bil i Nord Mo i Rana, Ole Tom Liasjø, forteller at det er bileierens ansvar å sørge for at EU-kontrollen gjennomføres.

–Det er bileierens ansvar å sørge for at EU-kontrollen gjennomføres, og man må derfor selv bestille time for EU-kontroll. Selve kontrollen består av en sikkerhetsdel og en miljødel. Det er ingen tvil om at EU-kontrollen har ført til tryggere biler på veien, sier Liasjø.

Nye regler

Den 8.februar 2019 innføres nye regler for EU-kontroll. Da vil kontrollfristen bestemmes ut fra når du sist gjennomførte EU-kontroll, og ikke ut i fra siste siffer i registreringsnummeret, skriver Statens vegvesen på sine hjemmesider.

–Kontrollintervallene forblir lik som de er i dag. Personbiler skal stort sett inn første gang etter fire år og deretter annethvert år, mens kjøretøy over 7500 kg skal inn hvert år, forteller Liasjø.

bil i nord bil kampanje volvo EU-kontroll kontroll For deg som eier et kjøretøy før 8.februar 2019, har du allerede fått en kontrollfrist. Denne fristen beholder du slik den er i dag. Deretter fases kjøretøyet ditt inn i det nye regelverket hvor kontrollfristen bestemmes ut fra når du sist gjennomførte EU-kontroll, skriver vegvesenet.

–Tidligere har det vært det siste sifferet i registreringsnummeret som har bestemt når kjøretøyet ditt skal inn på EU-kontroll. Kjøper du ny bil etter 8.februar vil kontrollfristen for første EU-kontroll være fire år etter at bilen ble førstegangsregistrert, sier Liasjø.

Her sjekker du når du har neste EU-kontroll på bilen din. 

Slik kan du unngå etterkontroll

I trafikksikkerhetsdelen kontrolleres blant annet lys, sikt og bremser, og i miljødelen måles støy og avgasser.

Liasjø opplever at det er mange som gruer seg til EU-kontroll, fordi de frykter en beskjed om nødvendige reparasjoner.

­–Én av de vanligste feilene er mangel på refleksvest. Det er mange som glemmer, eller ikke vet at det er lovpålagt å ha refleksvest i bilen. Dette er en type 1-feil som man ikke trenger ny kontroll for. Ved type 2-feil må man tilbake for etterkontroll, og hvis det er en type 3-feil, får man kjøreforbud, forteller Liasjø.

Kravet er at refleksvesten skal ligge lett tilgjengelig, og for de aller fleste er dette i hanskerommet.

I tillegg kan bytte av vindusviskere og lyspærer være enkle grep bileierne kan gjøre for å få bilen EU-godkjent, sier Liasjø.

bil i nord bil volvo kampanje EU-kontroll vindusviskere Godkjent verksted

Alle biler må gjennom EU-kontroll annethvert år, og en slik kontroll tar i dag i overkant av en time å gjennomføre.

–Nye biler går stort sett rett gjennom, mens eldre biler kan få noen pålegg. Det kommer an på hvor godt bilen er vedlikeholdt, sier Liasjø hos Bil i Nord.

Liasjø forteller at det EU-kontrollen kan utføres på alle godkjente verksted.

–Du kan gjennomføre EU-kontrollen på alle godkjente bilverksteder eller hos NAF, men på Bil i Nord har vi ekspertkompetanse på Volvo, Ford og Volkswagen. EU-kontroll skal være likt utført uansett, men når vi kjenner bilmerkene kan vi gi en bedre vurdering på om bilen er tygg eller ikke, sier Liasjø.

Bil i Nord er Nord-Norges største privateide bilforhandler, og har avdelinger i Tromsø, Finnsnes, Harstad, Sortland, Leknes, Svolvær, Bodø, Mo i Rana og Mosjøen

Klikk her for å bestille time for EU-kontroll.