Et fint dryss av snø på de høyeste toppene varsler at vinteren nærmer seg.

I vårt område er det tillatt å legge om til vinterdekk fra 15. oktober. Dette er ingen absolutt frist: Avhengig av hvor du kjører, bør du vurdere om du bør legge om allerede nå, eller vente noen dager. Man skal alltid sko bilen etter forholdene, og det er lov å skifte før 15. oktober dersom føret tilsier det. Dette er bilførers ansvar.

Det viktigste du bør gjøre før henter fram de gamle vinterdekkene, er å sjekke om de holder en sesong til.

– Gummi er ferskvare, og etter noen år kan de være så svekket at de ikke gir den sikkerheten de skal. Vinterdekk er en av bilens aller viktigste del. De drenerer unna vann og slaps, de gir grep slik at du kommer trygt opp bakken og de har mye å se for bremselengden. Gode dekk er en billig livsforsikring, sier dekksjef Kennet Johnsen hos Bil i Nord.

– Et slitt vinterdekk slipper veigrepet mye raskere på vanskelige kjøreforhold som is og snø. Bremselengden blir større og man sklir raskere av veien. Det er lurt å investere i ordentlige dekk slik at du ferdes trygt for din egen del og alle andre som er rundt deg i trafikken, sier Johnsen.
 

Her er sjekklisten for vinterdekk:

1. Mønsterdybde: Loven sier minimum tre millimeter, men NAF anbefaler fem millimeters dybde.
 

2. Se etter skader og manglende pigger: Se etter skjevslitasje, rifter og bulker. Kontrollér også at det er tilstrekkelig med pigger igjen i dekkene og at de sitter godt.

–  Det er opp til hver enkelt hvor mange pigger det skal være i et dekk, men generelt vil jeg si at piggdekk uten pigger er livsfarlig. Det finnes ikke krav om å erstatte manglende pigger, men det finnes et krav om at man må ha pigger på alle hjul dersom man kjører med piggdekk, sier Johnsen.

Hvis du kjører piggfritt, bør du også sjekke produksjonsdatoen til dekket, for å unngå hard og gammel gummi. Da forringes kvaliteten på piggfrie dekk raskt.
 

3. Rotasjonsretning: Dette er retningen hjulene skal trille. Det er viktig at man sjekker dette slik at ikke mønsteret blir feil. Det står piler på siden av dekkene som viser hvilken vei de skal rulle.
 

4. Skru boltene fast: Stram hjulboltene til de sitter. Ikke skru til det knaker og braker, da har man skrudd for hardt. Etterstram boltene etter 30-40 kilometers kjøring.
 

5. Lufttrykk: Det er viktig å være oppmerksom på at det trengs et annet dekktrykk om vinteren enn det man har om sommeren. Når dekktrykket er korrekt, må du også nullstille dekktrykksensorer.

Hvis dekkene er lagret riktig, det vil si mørkt og kaldt, skal de fint kunne holde i tre-fire år uten vesentlig svekkelse.

– Det blir stadig mer vanlig å legge dekkene inn på dekkhotell, da er du sikker på at dekkene blir oppbevart på best mulig måte. I tillegg slipper du å skifte dekkene selv.

Bruk dekk som passer ditt behov

Johnsen anbefaler folk som lurer på om vinterdekkene er slitte, til å komme innom for en sjekk og eventuelt nytt dekk-kjøp. Bil i Nord fører kvalitetsdekk, blant annet Nokian, som har vunnet flere dekktester.

– Da finner vi ut av hvilket dekk som passer din bil og dine behov best. Tester viser at kvalitetsdekk behersker vinterforhold bedre enn billigere og alternative merker gjør. For vår del gir disse dekkene de beste egenskapene på de kjøretøyene vi selger. Et kvalitetsdekk kjører også flere kilometer enn billigere dekk, sier Johnsen.