Vinteren nærmer seg, og det er på tide å sko bilen for glattere veier. Allerede nå kryper snøen nedover fjellene rundt oss. Før en lang vinter er det viktig å ha gode vinterdekk.

Nokian er testvinner 

NAF-magasinet Motor har testet 16 vinterdekk, og det er Nokians vinterdekk Hakkapeliitta 9 som vinner NAF-testen.

– Nokian-dekkene er produsert i Finland, og er lagd for nordiske forhold. Det betyr at disse dekkene tåler våre ekstreme værskifter og dårlige veier, sier dekksjef Kennet Johnsen i Bil i Nord.

dekk vinterdekk dekkskifte Bil i Nord vinnerdekk testvinner Nokian Ifølge testen får dekket meget gode verdier i de viktige bremsedisiplinene på snø og is – og det er faktisk bare piggfrie Goodyear som bremser bedre på våt asfalt.

Det viktigste du bør gjøre før du henter fram de gamle vinterdekkene, er å sjekke om de holder en sesong til.

– Gummi er ferskvare, og etter noen år kan de være så svekket at de ikke gir den sikkerheten de skal. Vinterdekk er en av bilens aller viktigste deler. De drenerer unna vann og slaps, de gir grep slik at du kommer trygt opp bakken og de har mye å si for bremselengden. Gode dekk er en billig livsforsikring, sier dekksjefen.

Les også: Slik lagrer du dekkene dine på best mulig måte

Bruk dekk som passer ditt behov

– Det er opp til hver enkelt hvor mange pigger det skal være i et dekk, men generelt vil jeg si at piggdekk uten pigger er livsfarlig. Det finnes ikke krav om å erstatte manglende pigger, men det finnes et krav om at man må ha pigger på alle hjul dersom man kjører med piggdekk, forteller Johnsen.

Dekksjefen anbefaler folk som lurer på om vinterdekkene er slitte, til å komme innom Bil i Nord for en sjekk og eventuelt nytt dekk-kjøp.

vinterdekk piggdekk Nokian Hakkapeliita 9 testvinner dekkskifte nye dekk Bil i Nord fører kvalitetsdekk, blant annet Nokian, som har årets testvinner Nokian Hakkapeliitta 9.

– Da finnet vi ut av hvilket dekk som passer din bil og dine behov best. Tester viser at kvalitetsdekk behersker vinterforhold bedre enn billigere og alternative merker gjør. Et kvalitetsdekk kjører også flere kilometer enn billigere dekk, sier Johnsen.

Disse fem punktene må du sjekke

  1. Mønsterdybde: Loven sier minimum tre millimeter, men NAF anbefaler fem millimeters dybde.
     
  2. Se etter skader og manglende pigger: Se etter skjevslitasje, ripet og bulker. Kontroller også at det er tilstrekkelig med pigger igjen i dekkene og at de sitter godt.
     
  3. Rotasjonsretning: Dette er retningen hjulene skal trille. Det er viktig at man sjekker dette slik at ikke mønsteret blir feil. Det står piler på siden av dekkene som viser hvilken vei de skal rulle.
     
  4. Skru boltene fast: Stram hjulboltene til de sitter. Ikke skru til det knaker og braker, da har man skrudd for hardt. Etterstram boltene etter 30-40 kilometers kjøring.
     
  5. Lufttrykk: Det er viktig å være oppmerksom på at det trengs et annet dekktrykk om vinteren enn det man har om sommeren. Når dekktrykket er korrekt, må du også nullstille dekktrykksensorer.