Tom Karlsen, salgssjef for nye biler hos Bil i Nord Tromsø, opplever at stadig flere kunder nå vil ha Volvos elbiler.

Hos Bil i Nord er nemlig etterspørselen etter elbil enorm, og i konsernet står elbiler nå for over 70 prosent av nybilsalget.

– Spesielt Volvo XC40 Recharge med firehjulstrekk, hengerfeste, og det meste av utstyr, er populær. Det er en modell som passer de fleste, i tillegg til at det er en utrolig tøff bil å se på, samtidig som den er perfekt for nordnorske forhold, mener Karlsen.

Et mylder av apper

Selv om elbil på mange måter gir et enklere bilhold enn diesel- og bensin-biler, så kan det allikevel være fint med litt starthjelp. I mylderet av apper og lademuligheter, kan det nemlig være utfordrende å vite hva man faktisk trenger for å komme i gang.

Dette har Bil i Nord tatt tak i, slik at turen til påskefjellet skal gå knirkefritt, og ventetiden på ladestasjonene skal bli minimal.

– Det er viktig for oss at kundene er oppdatert på hvilke apper de trenger for at overgangen til elbil skal bli best mulig. Selv om de fleste lader hjemme på egen ladestasjon, så er det også behov for å lade langs veien fra tid til annen, spesielt nå som vi nærmer oss påske. Det er kjedelig å stå i Nordreisa i -15 grader og fryse fingrene av seg, fordi man ikke vet hvilke app man skal bruke for å lade bilen, sier Karlsen.

Ved kjøp av ny elbil hos Bil i Nord får du grundig innføring i hvordan du bør lade bilen, og hvilke apper du bør ha.

– Da hjelper vi deg som ny elbileier å laste ned de appene vi mener du bør ha, og hjelper deg med å lage brukerprofiler på disse. Vi lærer deg også bilens systemer, og hvordan du bruker bilen mest mulig effektivt, forklarer Karlsen.

Foto Bil i Nord Tom Karlsen Volvo

Her bør du starte

Han opplever at de aller fleste takler overgangen til elbil, og informasjonsmengden som medfølger veldig bra.

– Vi har hatt kunder på over 80 år som ikke har hatt noen problemer med å laste ned appene, og sette seg inn i hvordan disse fungerer. Jeg tror med andre ord at dette er noe både yngre og eldre skal klare helt fint. Man må bare ta seg tid til det, sier Karlsen.

Men hvor bør man egentlig starte?

– Den første appen vi installerer er Volvos egen app, Volvo On Call. Denne er obligatorisk og følger med bilen. Dette ordnes ved overlevering, forteller Karlsen.

– Deretter bør du melde deg inn i Elbilforeningen. Der får du både tilganger, og hjelp til hvilke apper du bør ha som elbileier. I tillegg kan du da bestille deg Elbilforeningeng RFID-brikke. Med denne brikken slipper du å lete gjennom alle appene dine for å finne den som samhandler med den aktuelle ladestasjonen. Har du en slik brikke er det plug-and-play når du kommer til ladestasjonen. Brikken gjør jobben for deg. Det er også kjappere og tryggere i tilfelle det skulle være kommunikasjonsproblemer mellom app og ladestasjon, siden brikken kommuniserer på en annen måte, forklarer han videre.

– Det finnes også flere apper som leter opp ladestasjonene for deg. Dette er derimot ikke noe vi anbefaler, da bilens eget navigasjonssystem finner ladestasjoner for deg like enkelt. Mange av appene du finner har mye av den samme funksjonaliteten, så ofte trenger du ikke en drøss med apper, men heller noen få som du synes fungerer for deg. Appene er under stadig utvikling, og det er lurt å se på hvilke ladestasjoner og tjenester som finnes på de stedene du oftest kjører til, forklarer Karlsen.

Her er Toms anbefalte apper (April 2022):

  • Bilens egen app – Volvo On Call
  • ElbilAppen – Norsk elbilforening
  • Bilkraft
  • Circle K
  • Mer Connect Norge
  • Ishavsveien
  • Plugsurfing

Foto Tom Karlsen Bil i Nord Volvo

Lad bilen effektivt

Bil i Nord hjelper deg også med hvordan du bruker, og lader bilen mest mulig effektivt. Da får du veiledning på hvordan du lader bilen hjemme, og hva du trenger for å komme i gang med hjemmeladingen.

– Å lade bilen smart og rimelig er viktig. Vi anbefaler at du følger med på strømprisen, og lader når strømprisen er på det laveste. Erfaringsmessig ser vi at strømprisen er lavest på natta. Gjerne mellom klokken 01.00 og 05.00. Du slipper selvfølgelig å stå opp om natta for å plugge inn ladekabelen. Bilen kan stilles inn til å ta lading på de tidspunktene du angir. Her kan du også bruke flere apper for å finne ut når prisen er rimeligst. Bilen kan ha én app, og strømleverandøren din kan ha en annen, forklarer Karlsen.

Smart lading

I tillegg finnes det andre måter å lade mest mulig effektivt.

– Har du en bil med varmepumpe, som Volvo XC40 Recharge og Volvo C40 Recharge, så kan du legge inn kjøreruta di i bilens navigasjon og markere ladestasjonene du planlegger å lade på. Da vil bilen varme opp batteriet like før du ankommer ladestasjonen, slik at batteriet lader raskest mulig når du plugger ladekabelen i bilen, sier Karlsen.

Varmepumpeteknologien sørger for en energiøkonomisk oppvarming av kupéen i elbiler og krever mindre strøm fra batteriet, noe som er spesielt bra på kalde dager

– Nå i påsken kjører mange til hytta, eller til fjellet. Da er det lurt å varme opp batteriet før du legger ut på tur, for å få mest mulig ut av bilen. Både kupéen og hovedbatteriet. Da slipper du å «sløse» strøm på dette på starten av turen. På denne måten kan bilen kjøre mye lenger, og du har litt ekstra strøm hvis du skulle bli stående i kø over en fjellovergang, forklarer Karlsen.

Og det er spesielt én ting du må skaffe deg om du kjøper ny elbil:

– Du må skaffe deg en Autopass-bompenge-brikke! Alle elbiler må ha en slik brikke. Har du ikke denne brikken, så får du ikke billigere passeringer igjennom bomringene, eller rimeligere fergeturer, forteller Karlsen.

Foto Jon Christoffersen Bil i Nord Volvo

Utveksling av erfaringer

Læringskurven er ikke bare bratt for de som kjøper en elbil - også bilselgerne har måtte lære seg mye nytt.

– Vi som selgere har gjennomgått veldig mange kurs om elbiler og hvordan man får mest ut av bilen, så det har vært mye å sette seg inn i. I tillegg til opplæringen vi gir, ser vi også at kundene bruker sosiale medier mye. De aller fleste bilmerker har egne Facebook-grupper hvor bileierne kan utveksle erfaringer, og komme med tips og triks. Volvo-gruppa, ”Volvo XC40 EV Group Norway”, har for eksempel nesten 6.000 medlemmer, sier Karlsen.

Selv om en Volvo XC40 Pure Electric har en rekkevidde på 422 kilometer når du kjøper den, så kan dette endre seg mens du eier bilen.

– Batteriteknologien utvikler seg hele tiden og stadig flere elbiler får oppdateringer som effektiviserer batteribruken. Dette gjøres via oppdateringer av bilens programvare. Hvem vet hva ingeniørene klarer å hente ut av batteriene om ett år, eller to, sier Karlsen.