Vinteren nærmer seg, og det er på tide å sko bilen for glattere veier. Snøen kryper nedover fjellene rundt oss, og før en lang vinter er det viktig å ha gode vinterdekk.

For det viktigste du bør gjøre før du henter fram de gamle vinterdekkene, er å sjekke om de holder en sesong til.

Vibeke Østgaard

– Gummi er ferskvare, og etter noen år kan de være så svekket at de ikke gir den sikkerheten den skal. Vinterdekk er en av bilens aller viktigste del. De drenerer unna vann og slaps, de gir grep slik at du kommer trygt opp bakken og de har mye å si for bremselengden. Gode dekk er en billig livsforsikring, sier leder for delelager Vibeke Østgaard på Bil i Nord Finnsnes.

Stor høstkampanje på nye Volvo.

Kvalitetsdekk

Bil i Nord har også i år kampanje på vinterdekk fra Nokian.

– I kampanjen får man 40 prosent på alle vinterdekk fra Nokian. Nokian-dekkene er produsert og laget for nordiske forhold. Det betyr at disse dekkene tåler våre ekstreme værskifter og dårlige veier. Rett og slett kvalitetsdekk, forteller Østgaard.

I fjor vant Nokians vinterdekk Hakkapeliita 9 NAF sin vinterdekk-test. Her kan du lese mer om testen.

dekk

Hakkapeliita 9 får meget gode verdier i de viktige bremsedisiplinene på snø og is – og det er faktisk bare piggfrie Goodyear som bremser bedre på våt asfalt.

I tillegg til testvinneren, har Nokian kommet med et nytt vinterdekk, Nokian Hakkapeliita LT3.

– Dette er et robust vinterdekk med en utmerket slitestyrke, som skal gi utmerket grep på snø og isete veier. Dekket er et piggdekk som er beregnet til tunge SUV’er og pick’up. Mange kjører slike biler i dag, forklarer hun.

Dekket gir stabile kjøreegenskaper selv under ekstreme vinterforhold.

Østgaard forteller videre at Bil i Nord også har prisløfte på vinterdekk:

– Vi matcher prisen på dekk produsert av Nokian. For å benytte seg av prisløftet, må man ha fått et skriftlig tilbud på vinterdekk fra en annen forhandler, sier hun.

Derfor har dekkene dine det best på dekkhotell.

Bruk dekk som passer ditt behov

Nokian Hakka 9 vinterdekk har 190 pigger per dekk. Til sammenligning har et standard vinterdekk 130 pigger per dekk.

– Det er en vesentlig forskjell. Til sammen blir det 240 pigger mer på en bil, forteller hun videre.

Hun anbefaler folk som lurer på om vinterdekkene er slitte, til å komme innom for en sjekk og eventuelt nytt dekk-kjøp.

– Vi finner ut av hvilket dekk som passer din bil og dine behov best. Tester viser at kvalitetsdekk behersker vinterforhold bedre enn billigere og alternative merker gjør. Jeg anbefaler absolutt alle å investere i skikkelige vinterdekk, avslutter Østgaard med.  

VIKTIG Å MÅLE: Mønsterdybden måler du enkelt ved å bruke en linjal.

Dette må du sjekke

  1. Mønsterdybde: Loven sier minimum tre millimeter, men NAF anbefaler fem millimeters dybde.
     
  2. Se etter skader og manglende pigger: Se etter skjevslitasje, riget og bulker. Kontroller også at det er tilstrekkelig med pigger igjen i dekkene og at de sitter godt.
     
  3. Rotasjonsretning: Dette er retningen hjulene skal trille. Det er viktig at man sjekker dette slik at ikke mønsteret blir feil. Det står piler på siden av dekkene som viser hvilken vei de skal rulle.
     
  4. Skru boltene fast: Stram hjulboltene til de sitter. Ikke skru til det knaker og braker, da har man skrudd for hardt. Etterstram boltene etter 30-40 kilometers kjøring.
     
  5. Lufttrykk: Det er viktig å være oppmerksom på at det trengs et annet dekktrykk om vinteren enn det man har om sommeren. Når dekktrykket er korrekt, må du også nullstille dekktrykksensorer.

Trenger du nye vinterdekk? Bil i Nord har for tiden 40 prosent rabatt på vinterdekk fra Nokian.