Hos Bil i Nord er nemlig etterspørselen etter elbil enorm, og i konsernet står elbiler nå for over 70 prosent av nybilsalget.

– Spesielt Ford Mustang Mach-E med firehjulstrekk, og det meste av utstyr, er populær. Det er en modell som passer de fleste, i tillegg til at det er en utrolig tøff bil å se på, mener Jensen.

Et mylder av apper

Selv om elbil på mange måter gir et enklere bilhold enn diesel- og bensin-biler, så kan det allikevel være fint med litt starthjelp.

I mylderet av apper og lademuligheter kan det nemlig være utfordrende å vite hva man faktisk trenger for å komme i gang.

Dette har Bil i Nord tatt tak i, slik at turen til påskefjellet skal gå knirkefritt, og ventetiden på ladestasjonene skal bli minimal!

– Det er viktig for oss at kundene er oppdatert på hvilke apper de trenger for at overgangen til elbil skal bli best mulig. Selv om de fleste lader hjemme på egen ladestasjon, er det også behov for å lade langs veien fra tid til annen, spesielt nå som vi nærmer oss påske, sier Jensen.

– Det er kjedelig å stå i Nordreisa i -15 grader og fryse fingrene av seg, fordi man ikke vet hvilke app man skal bruke for å lade bilen.

Foto av Roar Jensen i Bil i Nord i Ford Innendørs med mobil

Ved kjøp av ny elbil hos Bil i Nord får du grundig innføring i hvordan du bør lade bilen, og hvilke apper du bør ha.

– Da hjelper vi deg som ny elbileier å laste ned de appene vi mener du bør ha, og hjelper deg med å lage brukerprofiler på disse. Vi lærer deg også bilens systemer, og hvordan du bruker bilen mest mulig effektivt, forklarer Jensen.

Her bør du starte

Han opplever at de aller fleste takler overgangen til elbil, og informasjonsmengden som medfølger, veldig bra.

– Jeg har hatt kunder på over 80 år som ikke har hatt noen problemer med å laste ned appene, og sette seg inn i hvordan de fungerer. Jeg tror med andre ord at dette er noe både yngre og eldre skal klare helt fint. Man må bare ta seg tid til det, sier Jensen.

Men hvor bør man egentlig starte?

– Den første appen vi installerer er Fords egen app, Ford pass Connect. Denne er obligatorisk, og følger med bilen. Dette ordnes ved overlevering, forteller Jensen.

– Deretter bør du melde deg inn i Elbilforeningen. Der får du både tilganger, og hjelp til hvilke apper du bør ha som elbileier.

I tillegg kan du da bestille deg Elbilforeningens RFID-brikke.

– Med denne brikken slipper du å lete gjennom alle appene dine for å finne den som samhandler med den aktuelle ladestasjonen. Har du en slik brikke er det plug-and-play når du kommer til ladestasjonen. Brikken gjør jobben for deg! Det er også kjappere og tryggere i tilfelle det skulle være kommunikasjonsproblemer mellom app og ladestasjon, siden brikken kommuniserer på en annen måte, forklarer Jensen videre.

Anbefalinger

Det finnes også flere apper som leter opp ladestasjonene for deg.

– Dette er derimot ikke noe vi anbefaler, da bilens eget navigasjonssystem finner ladestasjoner for deg like enkelt. Mange av appene du finner har mye av den samme funksjonaliteten, så ofte trenger du ikke en drøss med apper, men heller noen få som du synes fungerer for deg, sier Jensen.

– Appene er under stadig utvikling, og det er lurt å se på hvilke ladestasjoner og tjenester som finnes på de stedene du oftest kjører til.

  • Her er Roars anbefalte apper (Mars 2022):
  • Bilens egen app – Ford-appen
  • ElbilAppen – Norsk elbilforening
  • Bilkraft
  • IONITY
  • Circle K
  • Mer Connect Norge
  • Ishavsveien
  • Plugsurfing

Foto av Roar Jensen i Bil i Nord Tromsø med Ford utendørs

Rabatt med Ionity

Kjøper du ny elbil vil du også kunne benytte deg av ladenettverket Ionity.

– Ford har et eget ladesystem som heter Ionity, foreløpig finnes dette sør for Trondheim, men det kommer til Nord-Norge i løpet av året. Ionity er en av Europas ledende aktører innen lading langs veien, og har over 400 ladestasjoner i 24 land. Dette er type 2-lading, og du vil også kunne lade andre merker. Har du derimot en Ford, kan du få en prisreduksjon på opptil 30 prosent, forteller Jensen.

Veiledning

Bil i Nord hjelper deg også med hvordan du bruker, og lader bilen mest mulig effektivt. Da får du veiledning på hvordan du lader bilen hjemme, og hva du trenger for å komme i gang med hjemmeladingen.

– Å lade bilen smart og rimelig er viktig. Vi anbefaler at du følger med på strømprisen, og lader når strømprisen er på det laveste. Erfaringsmessig ser vi at strømprisen er lavest på natta. Gjerne mellom klokken 01.00 og 05.00, sier Jensen.

– Du slipper selvfølgelig å stå opp midt på natta for å plugge inn ladekabelen! Bilen kan stilles inn til å ta lading på de tidspunktene du angir. Her kan du også bruke flere apper for å finne ut når prisen er rimeligst. Bilen kan ha én app, og strømleverandøren din kan ha en annen, forklarer han.

Foto av Roar Jensen i Bil i Nord Tromsø med Ford innendørs

Smart lading

I tillegg så finnes det andre måter å lade mest mulig effektivt.

– Når du lader bilen hjemme kan du gå inn i bilens app, og sette avreisetidspunkt. Da varmer bilen opp kupéen og hovedbatteriet mens du enda er tilkoblet strømnettet hjemme, og du sparer dermed rekkevidde, sier Jensen.

– Nå nærmer vi oss påske, og mange skal kjøre til hytta, eller til fjellet. Da er dette veldig lurt. Da slipper du nemlig å «sløse» strøm på dette på starten av turen. På denne måten kan bilen kjøre mye lenger, og du har litt ekstra strøm hvis du skulle bli stående i kø over en fjellovergang, forklarer Jensen.

Og det er spesielt én ting du må skaffe deg om du kjøper ny elbil:

– Du må skaffe deg en Autopass-bompenge-brikke! Alle elbiler må ha en slik brikke. Har du ikke denne brikken, så får du ikke billigere passeringer igjennom bomringene, eller rimeligere fergeturer!

Utveksling av erfaringer

Læringskurven er ikke bare bratt for de som kjøper en elbil, også bilselgerne har måtte lære seg mye nytt.

– Vi som selgere har gjennomgått veldig mange kurs om elbiler og hvordan man får mest ut av bilen, så det har vært mye å sette seg inn i. I tillegg til opplæringen vi gir, ser vi også at kundene bruker sosiale medier mye. De aller fleste bilmerker har egne Facebook-grupper hvor bileierne kan utveksle erfaringer, og komme med tips og triks. Ford-gruppa, ”Ford Mustang Mach-E owners Norway”, har for eksempel over 7.000 medlemmer, sier Jensen.

Foto Ford Mustang Mach-E prøvekjøring Bil i Nord

Selv om en Ford Mustang Mach-E har en rekkevidde på 540 kilometer når du kjøper den, så kan dette endre seg mens du eier bilen.

– Batteriteknologien utvikler seg hele tiden, og nylig kom Ford med en oppdatering til Mustang Mach-E som gjør at batteriet får 3 % mer kapasitet. Dette gjøres via oppdateringer av bilens programvare. Hvem vet hva ingeniørene klarer å hente ut av batteriene om ett år, eller to?