Bilen blir lett skitten når været er så vekslende som det er om våren. Støv og skitt fra asfalten virvles opp og legger seg.

Våre bilpleiere har samlet sine beste tips for at du skal få en skinnende ren bil.

– Aller først bør du unngå å vaske bilen i direkte sollys. Lakken bør ikke være varm, for da kan såpe og andre kjemikalier tørke inn på bilen og gjøre skade på lakken, sier bilpleier Per Bjørnar Larsen hos Bil i Nord.

 HUSK FORVASKEN: En god forvask er viktig!

1. Forvask

En god forvask er viktig. Bruk avfetting, metallpartikkelfjerner og forvasksåpe (skum). Disse produktene løser opp asfalt, piggstøv, bremsestøv og trafikkfilm på bilen.

Påfør alltid produktene nedenfra og opp på bilen. Bilen er alltid mest skitten lengst ned og produktene trenger lengre tid for å løse det opp.

Asfaltfjerner/avfetting skal ikke legges høyere opp enn til dørhåndtak.

– Vi vil unngå at listverk, vindusviskere og pakninger blir ødelagt av avfetting. Bakdelen av bilen er som regel full av skitt helt opp til taket. Her kan det være en fordel å bruke avfetting helt opp. Om du har visker på bakruten, så løft den ut fra glasset slik at du unngår å ødelegge den, sier Larsen.

Etter vinteren er ofte bilen full av metallpartikler i lakken. Dette er små fastbrente nupper man ikke alltid ser, men kan kjenne om man stryker hånda forsiktig over. Metallpartikler kommer fra pigger i dekk, skjæreståler på plogen og bremsene.

– Forvasksåpe i skumkanon er en meget effektiv måte å løse opp skitt og trafikkfilm fra lakken. Denne gjør at bilen blir så og si helt ren før du går på med svampvask.

Les også: Slik vasker du bilen innvendig

SPYL: Start alltid å spyle nederst, og jobb deg oppover.  

2. Spyl bilen

Spyl bilen ekstra godt etter forvask. Begynn nede ved kanaler og jobb deg oppover. En fordel å ta ett panel i slengen. Når hele bilen er spylt, så spyl en gang til ovenfra og nedover.

Les også: Steinsprang i frontruta? Ikke fortvil!

3. Vask med svamp og såpe

Svampvask gjøres med en god vaskehanske eller svamp med store porer. Skitten som eventuelt skulle være igjen på bilen vil lage riper i lakken.

– Skyll derfor svampen godt og ofte. Bruk en såpe med god glid. Mister du svampen på bakken, så kast den i søpla. Det koster mindre å ta en ny svamp enn det koster å få fjernet alle ripene den vil lage om du fortsetter å bruke den.

NB! Zalo og og andre husholdningsartikler bør ikke brukes på bil.

Les også: Skistjernen Anna Svendsen valgte Volvo XC40.

TØRK: Etter at bilen er vasket, er det viktig å tørke. Bruk en mikrofiberklut som absorberer vannet godt.  

4. Skyll bilen godt for å få bort alle såperester

Ikke la bilen lufttørke eller tørke i sola. Filler eller hånduker til kropp er ikke bra på lakk.

– Bruk et mikrofiberhåndkle beregnet for tørk av bil. Disse har ekstremt god oppsugningsevne og er skånsom for lakken. Tørk med lett hånd, sier bilpleieren.

En slik mikrofiberklut kan vaskes i vaskemaskin og vare i flere år om du tar vare på dem. Bare husk på å bruke flytende vaskemiddel og aldri bruk skyllemiddel. En kork eddik gjør dem myke uten at de mister oppsugingsevnen.

Les også: Ny måling viser at Bil i Nord har Nord-Norges mest fornøyde kunder

Polering får bilen til å skinne

Mange ønsker kanskje også å polere bilen sin etter en skikkelig vask.

En typisk hjemmepolering er en to-stegs polish. Disse tar som oftest lette vaskeriper og legger igjen en glans-hinne på bilen. Det er ofte mye silikon og oljer i slike produkter, som gir en midlertidig blank og fin bil. Fyllerne i polishen legger seg i riper og kamuflerer dem en kort periode, men vaskes bort ganske raskt.

Et ofte stilt spørsmål er: “Hvor lenge tar det før ripene kommer tilbake".

– Da er mitt svar "når du lager nye". En poleringsjobb gjort av profesjonell bilpleiere er ganske mye mer omfattende. Vi fysisk sliper ned lakken slik at ripene blir borte. En slik jobb krever en god del kunnskap, gode maskiner og gode produkter. Slike jobber tar mye tid og alle biler er forskjellig. Derfor må hver enkelt bils lakk inspiseres for å kunne sette en pris på jobben. En poleringsjobb kan ta alt fra 1-3 arbeidsdager, alt etter hvilken bilmerke/lakktype, hvor skadet lakken er og hvor strøken kunden vil ha lakken, forklarer Larsen.

RIPER: Det kan fort oppstå riper i lakken. En lakkbehandling beskytter lakken og gjør renhold lettere.  

Viktig å beskytte lakken

Beskyttelse av lakk er noe alle bør tenke på. Biler er kostbare,og verditapet kommer man ikke unna. Alle ønsker å få mest mulig igjen for bilene sine når de skal selges eller byttes inn.

– Da er det viktig å også ta vare på lakken. Det er flere måter å ta vare på lakken. Først og fremst med riktig vaskemetode, men man kan også legge en form for beskyttelse på lakken. Vi tilbyr alt fra enkel voksbehandling til keramisk behandling.

Keramisk behandling er som om du legger et nytt toppsjikt på lakken. Den er hardere enn lakken på bilen, og har en mye lavere overflatespenning.

Enklere renhold

En slik lakkbehandling gjør at lakken blir mer avstøtende mot skitt og smuss, og renholdet på bilen blir mye lettere.

– Tenk deg en isbane som når du var liten: Når det var rim på den banen ble det ikke så god glid, og man fikk ikke den beste farten. Men når du la litt vann på isen, da kom farten. Det blir samme effekt på lakken, du behandler overflaten og gjør den glattere, forteller Larsen.

Man kan også behandle frontruten på denne måten.

– Da vil regnet prelle bedre av ruten, man får bedre sikt og sørger for at hindringer og overraskelser langs veikanten er lettere å oppdage. For dem som skal kjøre langs veier med mye mygg og insekter, så er insekter mye lettere å fjerne når ruta er behandlet i forhold til en ubehandlet rute.

Ønsker du en profesjonell vask eller lakkbehandling? Ta kontakt med Bil i Nord for et godt tilbud.


Bil i Nord er Nord-Norges største privateide bilforhandler, og har avdelinger i Tromsø, Finnsnes, Harstad, Sortland, Svolvær, Leknes, Bodø, Mo i Rana og Mosjøen.