Ved årsskiftet ble effektavgiften, altså avgiften på hestekreftene, fjernet helt. Det betyr at SUV-er med stor motor får en betydelig lavere pris etter nyttår. Det gjøres fordi effekt ikke lenger regnes som viktig, i forhold til utslipp og forbruk. Vekt er heller ikke så viktig i de nye avgiftene, og dens betydning blir også redusert.
 

Mindre utslipp

I stedet flyttes en større andel av avgiftene direkte over på utslipp av CO2 og NOx.

– Resultatet av det blir at bilene med størst motor slipper unna mer avgifter. Dette er en utvikling vi har sett de siste tre årene, der regjeringens mål er å få ned utslippene. I løpet av tre år har avgiftene på de største Volvoene gått ned med 260.000 kroner, sier salgssjef for Volvo Asgeir Nilsen hos Bil i Nord Finnsnes.

Han opplyser at alle hybridbiler, som kombinerer el med “vanlig drivstoff” har gått kraftig ned på grunn av avgiftsendringen.

– Det er mange som har èn bil, og da er det for mange ikke aktuelt at det kun er en elbil. Spesielt i Nord-Norge er det mange som ikke tør siden man da risikerer å stå uten strøm et sted. Da er hybrid løsningen, sier Nilsen.
 

Strøm eller bensin

Volvo XC90 T8, V90 T8 og V60 D6 leveres alle med plug-in-teknologi, og er dermed blant årets avgiftsvinnere.

Plug in-teknologi betyr at bilen kan kobles til en vanlig stikkontakt hjemme, og du får et fulladet batteri på mellom 3,5 og 7,5 timer avhengig av den elektriske installasjonen.

– Man kan velge å kjøre på strøm eller bensin. På småturer kan man kjøre på ren strøm, og på lengre turer kan man velge hybrid. Bilen lader også seg selv underveis i kjøringen, sier bilselger Jonas Fagerthun Bakken.

Volvo XC90 kommer bare med automatgir og firhjulstrekk, noe som gjør utfordrende hytte- og vinterveier til en lek.

Se alle Bil i Nords kampanjer på Volvo!