På vinteren og våren, når det er mye strøsand på veiene, er det virkelig høysesong for steinsprutskader. Jeg får som regel minst en drop-in om dagen, forteller Dan Steve Larsen, rutemontør og bilpleier hos Bil i Nord Tromsø.

Når det er tett trafikk og varierende kjørehastighet fester grus og småstein seg lettere i bildekkene. Ved høy hastighet kan de samme små steinene slippe taket, og fyke av sted mot andre biler. Dersom småsteinen treffer ei bilrute, kan det oppstå skade på ruta.

Skal man sikre seg helt mot steinsprutskader må man nok la bilen stå i garasjen, sier Dan Steve.

Men et tiltak som minsker risikoen er å holde avstand til bilen foran deg. Ikke ligg for nært, og vær spesielt forsiktig dersom det er store biler. Og husk: Skulle uhellet være ute gjelder det å få reparert skaden så fort som mulig.

Gratis reparasjon

Sistnevnte råd gjelder også for helt små skader i ruta.

Det er viktig å få skaden reparert, så den ikke sprekker videre opp. Man kan også komme innom hos oss og få såkalte «steinsprutplaster» som man kan sette over «såret» for å hindre at det kommer skitt og vann i. Det kan være greit dersom man ikke får reparasjonstime med en gang, sier Dan Steve.

Og husk: Steinsprutreparasjon er helt gratis, dersom du skriver skademelding, og har del-kasko, eller kasko. Det kan dermed lønne seg for deg økonomisk å få skaden reparert raskt, råder han.

Blir skaden derimot større, er sannsynligheten stor for at du må bytte hele ruta. De fleste forsikringsselskaper har en egenandel på 2000-2500 kroner for et rutebytte.

Det er viktig å få små skader på frontruta reparert, så de ikke sprekker videre opp, råder Dan Steve.

Ulike soner

Hvor skaden oppstår kan også være avgjørende for om ruta må skiftes.

Vi følger Volvos standard, og deler ruta inn i ulike soner. Får du en steinsprutskade i den røde sonen, altså sonen foran sjåføren, må ruta skiftes. I tillegg må ruta skiftes dersom du får en skade i sonen der kameraet sitter, sier Dan Steve.

Det beste tiltaket for å minske risikoen for steinsprut, er å holde avstand til bilen foran deg.

Originale deler

Ved bytte av frontruta understreker rutemontøren at det viktig å benytte originalrute, for å beholde sikkerhetsfunksjonene.

Volvo krever original rute og korrekt montering på grunn av kamera og sikkerhetssystemene som ligger øverst i ruta ved bakspeilet.

Bil i Nord tilbyr originaldeler til alle bilmerkene vi selv fører.

Steinsprutreparasjon er helt gratis, dersom du skriver skademelding, og har del-kasko, eller kasko.

Krav til frontrute

Ved periodisk kontroll – EU-kontroll – kontrolleres bilens frontrute for skader, med hensyn til trafikksikkerheten.

Dersom frontruta har skader med utstrekning utover 10 mm i synsfeltet, ilegges det mangelmerknad.

Vi har ikke lov til å reparere steinsprutskader over 10 mm i synsfeltet. Da må ruta uansett byttes, forklarer Dan Steve.

Dette er de vanligste feilene på EU-kontroll. Les mer her.

Utenfor synsfeltet godtas skader og sprekker når de ikke har vesentlig betydning for sikt og sikkerhet.

Da vil du få godkjent EU-kontroll, men det er allikevel alltid best å få fikset skaden så fort som mulig, er rutemontørens råd.

Trenger du å bytte rute på bilen din? Ta kontakt med oss her.