Steffen hadde akkurat satt av sønnen da en motgående bil kom over i hans felt på Kvaløysletta.

– Jeg så at bilen skjente mot meg, men tenkte at den snart ville svinge unna. På et tidspunkt var det for sent for meg å svinge i motsatt retning og jeg ble påkjørt, forteller Steffen Jervidal.

Les også: Stig digger sin nye arbeidsplass

Han var heldig, og “slapp unna” med en knust hånd. Bilen – en Mazda CX5 ble kondemnert – og paret måtte ut for å finne seg ny bil.

Etter front mot front-kollisjonen var Steffen og Ketes første prioritet å kjøpe en bil hele familien kan være trygge i.

– Vi ønsket først og fremst en sikker bil, forteller Steffens samboer Kete Bjørnå.

Samboerparet Steffen og Kete valgte Ford Edge da familien måtte ha ny bil. Paret forteller om god lydisolasjon og lite utvendig støy inne i bilen.

Paret var enig om at de fortsatt ønsket en SUV med firhjulstrekk. Hos Bil i Nord prøvekjørte de først en Volvo XC60, men falt pladask da de satte seg inn i Ford Edge.

– Jeg satt godt i den, og den er trygg. Den er romslig, samtidig som den kjennes kompakt. Vi får plass til unger og alt utstyr som trengs når vi kjører enten på trening eller på hytta, sier Kete.
 

Familiebil

En av fordelene med den nye bilen er at det er godt med plass til å legge mobiltelefonen, lommeboka og annet småtteri fra seg, i tillegg til to plasser for kaffekopper.

FamiliebilForskjell i høyde er ingen problem når førersetets plassering endres med et tastetrykk.

Med et trykk på en knapp endres førersetet posisjon, slik at den automatisk tilpasses enten Steffen eller Kete.

– Det er også god plass til ungene i baksetet, i tillegg til at det er justerbar varme også i baksetene i tillegg til to ladestasjoner. Det kommer godt med på langturer, sier Kete.

Rundt hele bilen er det sensorer og kamera som gjør at bilen kan parkere selv.

– Men det har vi ennå ikke turt å prøve, ler Kete.
 

Bilens sikkerhetssystem varsler

Sikkerheten står høyt i kurs, og paret setter pris på varsling hvis bilen kommer for nært veikanten eller midtstripen.

– Bilen sier også ifra hvis den merker at du er for trøtt. Dersom airbagen utløses, så ringes bilen opp. Hvis man da ikke selv svarer, så sendes et GPS-signal fra bilen til nødetatene. Det er en stor trygghet å vite, samtidig som jeg håper vi aldri får bruk for det, sier Steffen Jervidal.