Stadig flere nybilkjøpere gjør som Martin Nylund og velger elbil.

Men det var ikke miljøaspektet som avgjorde bilvalget for Martin Nylund, ei heller muligheten til gratis bompassering, gratis parkering eller andre goder som tilfaller dem som kjører elbil.
– Jeg vet at disse godene vil forsvinne på sikt, så det bryr jeg meg ikke om. Det er gevinsten på lave drivstoffutgifter som trigget meg, sier 32-åringen.

– Jeg er ingen grønn fanatiker, men med BMW i3 kan jeg kjøre mye billigere enn med noen annen tilsvarende bil, sier Martin Nylund.

Han fikk den nye el-bilen i slutten av juni, og er veldig fornøyd med valget han tok.
– Jeg kjører mye i jobben min, og hadde tidligere 35.000 kroner i året i drivstoffutgifter. Med det forbruket som BMW i3 har, så går det mot drivstoffutgifter på mellom 2.600 og 4.000 kroner i året. Da sitter jeg igjen med penger jeg heller kan putte i lomma enn betale til bensinstasjonen, sier Nylund.

Nødvendig å ha gode rutiner med elbil
Nye BMW i3 får markedets lengste rekkevidde i klassen av kompakte elbiler – hele 300 kilometer. Den nye modellen er klar til levering i august, men kan allerede bestilles nå. Martin Nylund kjøpte likevel en bil med rekkevidde på 160 kilometer.
– Dette er bil nummer to for meg, og hvis vi skal på langtur, så bruker vi bil nummer 1. Jeg bor 2,5 mil utenfor Tromsø, og da passer det perfekt med BMW i3, sier Vågnes-væringen.

Han råder alle som kjører elbil eller ønsker elbil til å ha gode rutiner.
– Sett bilen på lading hver gang du kommer hjem, så er det fulladet om morgenen. BMW har i tillegg en app som gjør at du kan varme opp bilen, slik at den er klar til kjøring. Hvis du gjør det når bilen er koblet til, så bruker den ikke strøm fra batteriet til å varme opp bilen, sier Nylund.

Reidun Nilsen, produktansvarlig for BMW hos Bil i Nord, opplyser at BMW tilbyr gratis veihjelp én gang i året, og det gjelder også selv om man er tom for strøm.
– Da kjører de bilen til nærmeste ladepunkt, sier Reidun Nilsen.

– Inne i BMW-appen ligger også alle ladestasjoner, og i app’en kan du planlegge kjøreruten din, og da vil den gi deg beskjed om rekkevidden holder til den planlagte ruten, sier Nylund.

Rask bil
Han har alltid vært opptatt av kjøretøy, det være seg bil eller motorsykkel.
– Jeg er veldig imponert over kvaliteten på i3-en, og jeg har prøvd mange biler. Dette er den beste du får i prisklassen 200.000-400.000 kroner, sier Nylund.

– i3-en har god motor med 170 hestekrefter. Det gjør det til en artig bil å kjøre, sier Nylund.

Stor bagasjeplass
Nylund er også imponert over lite støy og romslig plass.
– Jeg var på tur i helgen med kona, sønnen min på 11 og babyen på 1 måneder. Selv med vognunderstellet i bagasjerommet, hadde vi fortsatt god plass, sier Nylund.

Elbil er nummer 2-bil
Reidun Nilsen som er produktansvarlig for BMW hos Bil i Nord forteller at felles for alle dem som kjøper i3 er at de ønsker og har behov for en bil nummer 2.

– Det er en bil som er lett å kjøre og har en enorm svingradius, så alle som prøver den, kommer tilbake med et stort glis om munnen. Mange blir positivt overrasket. Hvis man ikke kjører mye utenfor byen, så er det også noen som velger denne som sin nummer 1-bil, sier Nilsen.