Volvo Brand ExperienceOpplegget var tettpakket da Bil i Nords avdelinger inviterte et 30-talls kunder med på en ekte todagers «Volvo Experience» i Gøteborg i slutten av mai.

– Dette er noe vi håper å kunne gjøre med jevne mellomrom. Hensikten er jo å gi våre kunder en utvidet opplevelse og forståelse for hva Volvo står for som bil­produsent, og hvordan man tenker sikkerhet, utvikling og design for fremtiden hos Volvo, forteller Volvo-salgssjef Tom Karlsen hos Bil i Nord i Tromsø.
 

Skaper ambassadører

Han håper at slike tiltak som denne turen kan bidra til å skape enda flere Volvo-ambassadører i Bil i Nords markeder.

– Vi ønsker å gi noe tilbake til kundene våre, kanskje spesielt de som har vært lojale over lang tid. Vi vet at disse allerede snakker godt om oss og Volvo som produkt, og de fortjener en takk for det, sier Karlsen.
 

Fryktet kjedelig museumsbesøk

Trond-Ivar Stensland på Volvos museumVolvos eget museum, som var første punkt på program­met, byr på et dypdykk i bilprodu­sentens historie, og gir et godt innblikk i hvilken tankegang som lå til grunn for Volvos utvikling allerede fra starten.

– Jeg trodde kanskje at besøket på Volvomuseet skulle bli en sånn halvkjedelig greie som man bare «måtte» delta på, men der tok jeg feil. Det var en utrolig lærerik dag med flinke guider og interessant informasjon om alt Volvo har stått bak siden oppstarten, sier tromsømannen Trond-Ivar Stensland (34) etter turen, og trekker spesielt frem at sikkerhet har vært et nøkkelord og visjon for Volvo fra første dag.
 

Sniktitt mot fremtiden

Volvo har erklært en nullvisjon som innebærer at det innen 2020 ikke skal være noen som omkommer eller blir hardt skadd i en ny Volvo.

– Med den utviklingen som foregår i Volvo hele tiden, med videreføringen av det ekstreme fokuset på sikkerheten og miljø som er nedarvet fra historien, er jeg overbevist om at Volvo vil nå sin målsetting, og kommer til å presentere svært spennende nyheter i årene som kommer, fyller salgssjef Karlsen ut.

Volvos fabrikk utenfor Gøteborg

Imponerende fabrikk

AMBASSADØR: Ann Frid MyrlidUnder turen fikk også alle deltakerne en unik mulighet til å se Volvos hypermoderne produksjons­fasiliteter i utkanten av Gøteborg fra innsiden. For Ann Frid Myrlid (47) fra Finnsnes var det fabrikk­omvisningen som sto for den største «wow»-faktoren.

– Jeg hadde ikke i min villeste fantasi forestilt meg at fabrikken er så enorm som den er. Helt spesielt var det å se at hver enkelt bil bygges spesifikt etter bestillingen til kunden helt fra bunnen, og at forskjellige bilmodeller dukket opp etter hverandre i produksjonslinja, forteller Myrlid når hun skal formidle hvilke inntrykk hun sitter igjen med etter turen.
 

Avsluttet i 250 km/t

– Det er helt klart at dagens program byr på høyere stimulans av adrenalin­produksjonen enn tidligere, forteller en leende Tom Karlsen ved frokostbordet siste dag.

Den avsluttende dagen i opplegget var nemlig lagt til Volvos egne testbaner på Hällered, et godt stykke inn i skogene utenfor Gøteborg. Her fikk reise­følget sette «hele» produktlinja til Volvo på forskjellige prøver, fra ekstrem håndtering og utfordrende underlag til maks­fart og bremsetesting på høyhastighetsbane.

Volvo på banene
 

Verdifulle opplevelser

Gjennomgang av rutiner– Å ha vært med på å prøve ut disse bilene under sånne omstendigheter gir jo helt unik innsikt i hva som egentlig «bor» i de enkelte modellene. Det er jo langt enklere å skulle forklare hva man har sett, opplevd og erfart, enn det man leser i en brosjyre, forklarer Ann Frid Myrlid.

Hun er overbevist om at hun var en god Volvo-ambassadør før hun dro, men at hun garantert er blitt enda bedre etter turen.

– Jeg liker visjonen, den om null drepte og hardt skadde i nye Volvoer. Det er betrygg­ende å med selvsyn få se den innsatsen som legges ned for å gjøre hverdagen nå og i fremtiden tryggere for både harde og myke trafikanter, avslutter Myrlid.