Krister FinnestrandPå fritiden kjører Krister Finnestrand motorcross, mens på «hjemmebane» har han det siste året forsøkt å finne ut hvor økonomisk han kan kjøre bilen sin.

Romjula 2015 kjørte han hjem familiens nye bil, en Volvo V60 plug-in hybrid. Fra familiens hjem på Kvaløya med arbeidssted, skole og trening på Tromsøya, anslår han at de kjører rundt 40-50 kilometer om dagen.

Familien på to voksne og to barn kjører cirka 20.000 kilometer i året. Den forrige bilen brukte gjennomsnittlig 0,85 på mila, og de tanket to-tre ganger i måneden.

Etter ett år og 19.560 km

I 2016 kjørte familien totalt 19.560 kilometer, tanket èn gang i måneden – og endte opp med et drivstofforbruk på 0,22 liter på mila.

– Jeg er søkkimponert, og det var et resultat jeg ikke hadde forventet. Vi har kun ladet når vi er hjemme, hverken på jobb eller de gangene vi har vært på langtur, sier Finnestrand.

Med en hybrid trenger man ikke bry seg like mye om rekkevidden på el-motoren. Når elektrisiteten begynner å gå tom eller når det er nødvendig med mer kraft, kobler drivstoffmotoren seg inn. Alt skjer automatisk, slik at sjåføren ikke trenger å vurdere når den vil bruke det ene eller det andre.

Volvo V60 plugin hybrid

– For vår del er hybrid helt perfekt. I det daglige kjører vi på el, men skal vi på langtur, så innebærer det ingen bekymringer. Vi har i løpet av 2016 vært to ganger i Lofoten og to ganger i Finnmark, uten å ta laderen med, og da bruker vi bilen som en vanlig bil. Vi trenger ikke å stresse med å lade, sier Finnestrand.
 

Kjører økonomisk

For hans del har det gått sport i å kjøre økonomisk.

– Jeg kjører aktivt, men jeg synes det er artig å se hvor «langt» jeg kan kjøre på el. Jeg kjenner på gassen hvor grensen mellom el og bensin går. For å kjøre økonomisk, må man raskt opp i ønsket fart, sier Finnestrand.

Han setter samtidig pris på dieselmotoren, som gir ekstra kraft til for eksempel forbikjøringer eller firhjulstrekk når det er nødvendig.

– Det er også veldig behagelig å kjøre på strøm. Det er helt stille og ingen vibrasjoner. For meg var ikke miljøspørsmålet det viktigste, men det er godt å tenke på at bilen ikke spyr ut avgasser når vi står i kø på Kvaløysletta om morgenen, sier bilentusiasten som jobber i Avinor på brann og redning.

– For vår del, som har mye småkjøring i hverdagene og noen langturer i året, er en hybridbil helt perfekt. I tillegg føles bilen veldig trygg på Tromsøs glatte vinterveier og jeg føler at jeg kommer meg hvor jeg vil med firehjulsdriften på, når det er glatt eller mye snø.
 

Leaser bilen

Krister Finnestrand forteller at han har leaset bilen.

– Jeg valgte leasing, for da kunne vi gå for en litt dyrere modell med gunstige vilkår. I tillegg vet vi at vi kan levere bilen inn etter tre år.

– Volvo V60 Plug-in hybrid gir dobbel moro – du får fordelen med å gjøre el og diesel i samme bil.

Interessert i Volvo V60 Plug-in hybrid? Klikk her for å se Bil i Nords kampanjetilbud.