Drosjeeier Frode Tøllefsen fra Botnhamn på Nord-Senja er kanskje ikke helt som andre bileiere.

– Om jeg er modig? Nei, når du tør å kjøpe klær på nettet uten å prøve dem først, så tør jeg å kjøpe bil uten å prøve den, ler Frode Tøllefsen.

– Det er spennende med noe nytt, og jeg gleder meg til jeg kan hente den nye bilen. De sier den er klar i september, forteller bilkjøperen som blir stadig mer utålmodig etter å få nybilen.

Opptatt av ny teknologi
Frode Tøllefsen er genuint opptatt av bil, og mener man må følge med på utviklingen.

– Hvis du sammenligner en 2014-modell med en 2017-modell, så er det som natt og dag. Alt er nytt. Man må følge med på utviklingen, hvis ikke er det som å nekte en 4-åring å bruke en ipad. Da tror jeg den 4-åringen vil slite når han begynner på skolen, sier Tøllefsen.

Autorisert verksted
Frode Tøllefsen har kjørt Volvo i mange år.

– Valget falt på Volvo siden de har verksted på Finnsnes. Jeg fikk kontakt med en ålreit selger og følte meg vel, og ikke minst er det viktig at jeg ikke blir glemt i det øyeblikket jeg går ut døra, sier Tøllefsen.
Fortsatt er han opptatt av at Bil i Nord har et autorisert Volvo-verksted på Finnsnes, for han er avhengig av at bilen er raskt tilbake på veien hvis den må på verksted.

– Det er dyre biler og dyre bildeler, så jeg har bestandig garanti på dem. Hvis det er feil med en drosje, er jeg avhengig av å reparere den med en gang.

Driftssikker bil
Som drosjesjåfør på Senja blir det mange kilometer kjøring i løpet av et år. Her er fjelloverganger og smale veier, og Frode Tøllefsen sier han er avhengig av en bil som både passer sjåføren og passasjerene.
– Volvo er en herlig bil og en herlig arbeidsplass. Volvo er ren kjøreglede.
Men bilen skal også passe til passasjerene mine. Derfor har jeg to biler, en med høy utstigning og en lavere. Det skal passe for alle generasjoner.
Drosjeeieren har tre faste sjåfører og noen helgesjåfører, og med lange distanser
– Hovedbilen kjører 100.000 kilometer i året, mens reservebilen kommer opp i 60.000. På Nord-Senja har vi flere fjelloverganger og med mye dårlig vær vinterstid, så må man stole på bilen. Volvo er både en sikker og en driftssikker bil.

Fikk tur til Oslo
Tøllefsen teller og kommer fram til at han har hatt ni Volvoer, nå venter han utålmodig på den tiende i rekken, en S90. Bilen ble kjøpt i februar, uten at han verken har sett den eller prøvekjørt den.

Tidligere i vår ble de nye Volvo-modellene stilt ut i Oslo, og salgssjef for Volvo Tom Karlsen ved Bil i Nord tok noen av sine kunder med for å se og prøvesitte bilene.

– Bilen ser helt topp ut, og jeg er kjempefornøyd. Jeg har gjennom årene også fått en og annen tur til Volvo-fabrikken, og det synes jeg er helt topp. Men kompisen min sa at det ble nå en dyr tur til Oslo, selv om den var sponset. Han kjøpte nemlig to biler, ler Frode.

Ny teknologi
Den nye Volvo S90 har en rekke nye sikkerhetsfunksjoner. Systemet er nå også i stand til å registrere store dyr som elg eller hest, både natt og dag.
– Teknologien gir bremsestøtte, og varsler føreren i farlige situasjoner for å unngå kollisjoner. Dette er del av Volvos mål om at ingen skal omkomme eller bli alvorlig skadet i en ny Volvo innen 2020.
Les også: Sjekk Volvos hemmelige “våpen” i kampen mot kollisjoner

Karlsen mener også at Volvo er den perfekte bilen for kjøring i vinterlandet Nord-Norge.

– I 90-serien kan du heve bilen over steder som er dårlig brøytet. Alle bilene i 90-serien kommer også som hybrid. Bilen lades også under kjøring, sier Tom Karlsen ved Bil i Nord.