Latteren sitter løst og humøret er på topp når de tre arbeidskollegaene mimrer om sine mange år på en felles arbeidsplass.

– Det har vært så mange gode opplevelser. Vi er heldig å ha trivelige arbeidskollegaer og varierte og gode arbeidsdager, sier de tre.

Holdt på å slutte første dagen

Frank Johnny Johansen begynte på Bil i Nord Sortland, den gang da bedriften hette Auto-Marin.

– Året etter, mandag 4. august 1986 begynte jeg i Jakhelln Bil, som senere ble kjøpt opp av Bil i Nord. Den som ansatte meg var Erik Drechsler, far til Thor Drechsler, som i dag eier Bil i Nord, forteller Johansen.

Han har fagbrev som bilmekaniker, og har hele karrieren skrudd på Volvo. 

– Jeg husker første jobben. Jeg fikk utlevert ei tom verktøykiste. Inne på verkstedet hang en gammel brun Volvo PV. Den hadde kingbolter, og jeg hadde ingen opplæring på det. Det var nummeret før jeg snudde og bare gikk hjem, forteller Johansen.

Heldigvis satt det en eldre mekaniker i kundemottaket. Han ville gjerne hjelpe.

– Da han kom ut i verkstedet strålte det i øynene hans. Han heiv seg rundt, og satte foringene og kingboltene på plass. Den opplevelsen glemmer jeg aldri. Han heter Ole P. Olsen og var en solid mann for firmaet i mange år. Han ble 80 år tidligere i høst, roser Johansen.

Unngå avgiftsøkning får nyttår! Bil i Nord har et begrenset antall hybridbiler tilgjengelig for salg før nyttår. Vær rask på labben!

foto Frank Johnny Johansen Geir Sigvartsen og Jan Ove Rognvoll bil i nord bodø volvo

Dro i militæret og kom tilbake

Geir Sigvartsen har også fagbrev som mekaniker. Han begynte i Bil i Nord allerede som lærling og kom tilbake til fast jobb i 1986 etter ett år i militæret.

– Det er mye godt humør her og jeg har trivdes og aldri gruet meg til å gå på jobb. Da er det enkelt å bli lenge, sier Geir som ikke vil framheve noen spesiell opplevelse.

– Jeg har hatt det fint hele tiden!

I dag jobber både Geir og Frank-Johnny på delelageret. Her holder de styr på mange tusen Volvo-deler.

– Volvo har et fantastisk ryddig system blant delene sine. Det er en fordel å være mekaniker når man jobber på delelageret, vi vet for eksempel forskjell på bakaksel og kamaksel, sier Frank-Jonny.

Les også: Se hva som skjedde da Arne Hjeltnes snakket til Vovloen!

Variert arbeidsliv

Jan Ove H. Rognvoll er den sist ansatte av disse tre, men også han har en betydelig karriere bak seg. Med fagbrev som mekaniker og verneplikttjenesten under beltet startet han 12. oktober 1987.

– Jeg har jobbet flest år som mekaniker, men jeg har også jobbet på delelager, kundemottak, som garantiansvarlig og med karosseriarbeid. Det er fint å jobbe her for jeg har fått lov til å prøve meg på forskjellige arbeidsoppgaver, sier Jan Ove H. Rognvoll.

For to år siden ble han kjent for at han deltok på alle 12 løpekarusellen «Gampen» - selv om han var sykemeldt. Flere av løpene sprang han med armen i fatle.

– Jeg liker å holde meg i aktivitet, og selv om jeg ikke er like ivrig lenger, så sitter jeg ikke stille på ettermiddagen, sier Rognvoll som i høst har gått mye på elgjakt i hytteparadiset sitt på Kjerringøy.

Les også: Her er bilen som takler nordnorsk vinterføre!

foto Frank Johnny Johansen Ole Kristian Ringstad bil i nord bodø

Sosialt og hyggelig på jobb

Når fredagen kommer skrur Frank-Jonny på gassgrillen og steiker hamburgere og trekker pølser. Andre dager kjører han i gang vaffelpressa eller steker pannekaker til lunsjen.

– Jeg er hobbykokk og liker å lage lunsj til kollegaene mine. Hvis det er noe mat igjen, så går jeg ut i salgsavdelingen og byr kundene på mat. De setter også stor pris på det.

Frank-Jonny trives så godt på jobb, at han også har rekruttert sønnen til arbeidsplassen sin.

– Thomas har jobbet på delelageret siden han var 15-16 år, og da han som nyutdannet dataingeniør ikke fikk seg relevant jobb, så begynte han fast her. Etter ei stund rykket han opp, og i dag er han sjef for delelageret - og også min sjef. Noen hadde kanskje syntes det var rart, men jeg synes det er utrolig flott å ha han som sjefen min.

Johansen, Sigvartsen og Rognvoll har jobbet til sammen 104 år for Bil i Nord Bodø, og har ingen planer om å legge inn årene.

– Jeg fortsetter så lenge jeg får lov, ler Jan Ove Rognvoll.

Vær rask på labben! Bil i Nord har et begrenset antall hybridmodeller tilgjengelig for salg før avgiftsøkningen slår til!